dijous, 29 de desembre del 2011

De les TIC a les TAC

Des de Blanquerna hem escoltat parlar moltes vegades de les TIC i les TAC, però sabem de veritat que són?

Les TIC són: "Aquest conjunt de tecnologies basades en la microelectrònica, la informàtica i les xarxes de comunicacions, és a dir, les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), constitueixen avui el mateix factor de transformació que en el seu moment van tenir la impremta o la màquina de vapor. Les TIC es materialitzen en nombrosos dispositius i programes que van dels ordinadors personals als telèfons mòbils passant per Internet. Màquines, xarxes, programes i serveis faciliten la comunicació entre persones i l'accés a ingents quantitats d'informació en format digital."            

Competència bàsica TIC. Les TIC i la societat de la informació. XTEC
http://www.xtec.es/escola/tec_inf/tic/1.htm

Les TAC són: "TAC: Segons el que trobem a la Viquipèdia (TAC) les tecnologies per a l'aprenentatge i el coneixement es pot entendre com una visió de les TIC des de l'escola. Es tracta de posar les tecnologies al servei d'una millora en els processos d'ensenyament -- aprenentatge, d'avaluació i d'organització, que de forma quotidiana es desenvolupen a l'entorn, al centre i a l'aula. L'ús que se'n faci d'aquestes tecnologies i del seu potencial com a agents de canvi metodològic, permetrà discernir i identificar aquelles actuacions més significatives i innovadores des del punt de vista educatiu. Així doncs podem entendre que les Tecnologies de la Informació i la Comunicació són les que guien l'aprenentatge." 

De les TIC a les TAC. Xarxa TIC.
http://www.xarxatic.com/de-les-tic-a-les-tac/


Dit això a continuació parlarè del "El pla TAC de centre" i el treball realitzat al CEIP Els Costerets a partir d'aquest document.

El Document creat per la Generalitat de Catalunya i més concretament pel Departament d'Educació i s'anomena "El pla TAC de centre". L'objectiu d'aquest document és orientar als centres escolars en la utilització de les TIC a l'aula així com en ajudar a incorporar les TIC dins el Projecte educatiu de centre.
A continuació exposo els deu punts més importants, sota el meu punt de vista,  del "pla TAC de centre" i els quals són de gran importància dins l'entorn educatiu i més concretament per a les escoles que volen informatitzar-se.
-  La tecnologia ha d'incidir de forma positiva en el procés d'ensenyament aprenentatge.
-  Disminuir la ràtio alumne-ordinador.
-  Modificar la concepció de l'aprenentatge, per part del mestre, per tal de d'introduir els ordinadors en el Programa de centre.
-  L'equip de mestres ha de ser conscient de tot els recursos que hi té a l'abast.
-  Crear Entorns Virtuals d'Ensenyament Aprenentatge per tal monitoritzar els processos del alumnes, crear interacció entre alumne-mestre-família i gestionar de forma senzilla els continguts.
-  Tenir consciència dels usos metodològics que podem donar a les tecnologies.
-  Cal avaluar l'estat de les TAC al centre per tal de poder elaborar un pla TAC.
-  Elaborar un pla TAC partint dels objectius a assolir, fruits d'una llarga reflexió, i valorar l'estat de la qüestió.
-  El pla TAC = dinàmic hem de poder observar l'estat de la qüestió comprant el que hem fet a l'escola amb els objectius marcats.
-  Mentre planifiquem un pla TAC és interessant acceptar la participació d'altres persones que formen part de la comunitat educativa per tal d'ampliar el ventall de suggerències.

A l'escola Els Costerets ens trobem amb la següent situació:

-Cada mestre fa ús de les TIC com considera necessari i per lo tant també de la comunicació amb les família. Per exemple les mestres de segon han creat un blog, que com a mínim l'actualitzen un cop per setmana, on els propis alumnes amb l'ajuda del mestre expliquen el que fan a l'aula.

-Els alumnes aprenen a gestionar el programari de l’ordinador i ha realitzar recerques a la xarxa, majoritàriament a la Viquipedia o Google, tot això a les hores d’informàtica. Poques vegades realitzen activitats d’ensenyament-aprenentatge lligades amb altres àrees curriculars però quan ho fan utilitzen JClic disponibles a la mateixa web del programa. 

-A la classe ordinària la mestra utilitza l’ordinador o la pissarra digital com a eina de suport, per fer recerques a la xarxa i per veure vídeos això si; cal dir que sempre tenen cura del material que mostren als alumnes i recerques són planificades. El més sorprenent és que les aules amb pissarra digital només la fan servir com a pissarra ordinària o projector sense tenir en compte totes les prestacions que els pot oferir.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada